وفاداري
كيفيت ديگري كه طبيعت عشق را منعكس مي‌كند، وفاداري مي‌باشد. يك مادر به فرزندش عشق مي‌ورزد بدون اينكه بيانديشد كه اين كار براي او چقدر خرج برمي‌دارد. او هر ذره از وجودش را در رشد و پرورش فرزندش مي‌گذارد جسمش را براي تغذيه كودك فدا مي‌كند. شبهاي بي‌خوابي را تحمل مي‌كند تا به او آرامش دهد. در روزهاي سرد زمستان، در بيرون در برف و باران مي‌ايستد تا براي او غذا فراهم نمايد. هر روز نگران شادي و خوشحالي اوست. وقتيكه آن كودك رشد نموده و بزرگ شود، آيا در ازاي تمام زحماتي كه مادر متحمل شده، به او يك چك با فلان قيمت مي‌دهد؟ نه، خوب چه چيزي از آن همه زحمت و رنجي كه مادر متحمل شده باقي مي‌ماند؟ تنها عشق است كه باقي مي‌ماند و اين همه آن چيزي است كه مادر به آن اهميت مي‌دهد و در مقابل بطور اجتناب‌ناپذيري، فرزند تمامي عشقي را كه از مادر دريافت كرده به فرزند خودش خواهد داد.عشق يعني بي‌دريغ بودن، بدون توجه به نكات خوب يا بد فرد. يك ضرب‌المثل قديمي مي‌گويد: عشق كور است، معني‌اش مي‌تواند اين باشد كه فرد عاشق شايد در ارتباط با خوبي يا بدي مفعول عشقش قضاوت نمي‌كند. اين عشق است كه مي‌گويد: تو را دوست مي‌دارم فقط به اين خاطر كه تو وجود داري آيا هيچ مادري بر عليه فرزندش در دادگاه شهادت خواهد داد؟ حتي اگر بداند كه فرزندش اشتباهي مرتكب شده است و راي دادگاه را نيز در مورد او بپذيرد، در اعماق قلبش از خوبي‌هاي او تا به آخر دفاع خواهد كرد و با چشماني مملو از عشق به او نگاه خواهد كرد. كسي كه عشقي اينچنين در وجود اوست، ديگري را در تمامي شرايط دوست مي‌دارد. يك زن به دوست داشتن شوهر خود، در تمامي شرايط و اوضاع و احوال و روزهاي سخت تمامي لحظات نااميدي، نبود كار، كمبود پول و غيره ادامه خواهد داد.يك مرد نيز همسرش را همواره دوست خواهد داشته، حتي زمانيكه شادابي و جواني را از دست داده و رو به پيروي گذارد. عشق راستين عشقي است كه مي‌گويد تو براي من بيشتر از زندگي من ارزش داري كه عشق به تو تمامي علت حيات و هستي من است.
ابديت
هر نسلي براي نسل بعدي زندگي مي‌كند. حيات عشق جاوداني است. عشق مي‌تواند زندگي فردي را از پوچي نجات داده و به زنجيره زندگي جهان شمول پيوند زند. بهمين خاطر مردم مي‌گويند كه عشق با ارزش‌تر از زندگي است. قبل از اينكه بدنيا بياييم، پدر و مادرمان بدليل عشق به سوي يكديگر كشيده شده و در لحظه يگانگي آنها در عشق، هركدام از ما پا به عرصه حيات نهاده‌ايم. معني‌اش اين است كه عشق قبل از زندگي مي‌آيد. والدينتان شما را در زمان تولد، با ارزش‌تر از هر چيزي (با ارزش‌تر از طلا، نقره و هر چيز ديگر) دانسته و حاضر نيستند كه شما را با هيچ چيزي در هستي عوض كنند.
آيا مي‌توانيد غير از اين بيانديشيد كه هر يك از ميلياردها انسان ساكن دنياي كنوني بدليل عشق بين مرد و زن پا به عرصه گيتي نهاده‌اند؟ وقتيكه يك زوج از طريق عشق آبستن مي‌شوند، حتي مي‌توانند بگويند كه ما در حال فارغ شدن نه يك كودك بلكه يك هستي هستيم. تمامي يك قبيله بخاطر عشق شكل مي‌گيرد و اين بطور ممتد مي‌تواند از نسلي به نسل ديگر منتقل شود بدون اينكه در ارزش آن تنزلي حاصل شود.